Alla inlägg den 7 april 2011

Av Nanny B - 7 april 2011 15:23

Jag fick en förfrågan ang miljövänlig el.. Först lyssna på en massa rappakalja om hur bra och miljövänligt det är med vatten och vindkraft. Och det kan jag väl hålla med om men samtidigt så tycker jag att kärnkraft är inte så tokigt de heller...

Vi bor i ett säkert land utan tsunamis, jordbävningar och andra naturkatastrofer och med dagens säkra teknik och vetenskap så borde det väl ändå sänka våra elkostnader som är högst i världen!!! 

Hur som helst så frågade jag denna person om hur kunde då denna miljövänliga el från ett vindkraftverk veta att det skulle till just mitt hus..

Det är ju så att det finns ju bara en elkabel nedgrävd!! jag kanske inte vill ha inköpt el från Norge eller ännu värre Polen. Den elen vill jag inte ha!!

Jag vill ha miljövänlig el!!!!!!!

Vi har ju bara ett allmänt strömförsörjningsnät i vårt vackra avlånga land och förmodligen i andra länder med.  jag ville verkligen veta om dom kunde garantera att jag fick sk grön el.

Personen blev väldigt paff över min förfrågan och lovade att återkomma, vilket hon gjorde.

Vad jag förstod så har elbolaget både vind, kärn och vattenfallsverk och den elen som dom producerar säljer dom till ett bolag.

Från det bolaget så får dom köpa tillbaka el som dom sedan säljer till privatpersoner och företag.. invecklat och dumt!!!

Och klart att man inte kan garantera att man får just miljövänlig el från ett vindkraftverk utan man medverkar till att flera miljövänliga kraftverk kan byggas genom att vara kund hos detta företag... jahapp

Varför då gå ut och lura folk med att dom får el från miljövänliga kraftverk??

till viss del sant men de verkar ju som att alla oavsett bolag får samma slags el!

Och hur vet bolagen om hur mycket el dom ska producera då??? tänka om det kommer förlite??  Då sitter dom i klistret.. eller iallafall i mörkret!!

Och för mycket el så kan dom sälja vidare till andra länder men vi får iallafall betala på tok för mycket och en massa andra kostnader som abonemangkostnad..


det verkar vara en hel vetenskap om detta och man blir lika förbannad när elkrängkningen dimper ner i brevlådan....






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

klotterplanket


Ovido - Quiz & Flashcards