Alla inlägg under augusti 2015

Av Nanny B - 14 augusti 2015 00:44

Som vi har kämpat ..men nu vet vi!
Julias skolgång från förskola till åk 5 var mest att hålla reda på allt tjafs .. 17 flickor i klassen och konstant i luven på varandra . Och det blev inte bättre med åren.. Tvärtom! Det fanns gånger jag fick hämta henne i skolan, livrädd för att gå ut utanför. När jag kom så stack en del av plågoandarna upp i skogen bakom skolan.
Läraren hade inte resurser och rektorn struntade i problemet
Vi bytte skola till åk 6. 11 pojkar och 3 flickor började tillsammans. Men det visade sig inte vara bättre som vi först trodde ..
Det var stökigt i klassrummet . Gap, skrik och bråk . Läraren erkände att dom hade problem ..
Åk 7 började inge vidare med att Julia blir utsatt för mobbing och hot via nätet och även fysiskt av ett gäng idioter.
Rektorn fick hjärnblödning och anmälde oss till dom sociala myndigheterna .
Vid första mötet så gick jag dit själv för att stämma av vad detta rörde sig om . Jag får veta att rektorn var kallad till det mötet .
Vi bokar nytt möte och denna gång är Julia och Andreas med . Rektorn lyser med sin frånvaro.
Socialsekreteraren förstår ingenting då Julia har full närvaro och läser i anmälan att hon vill gärna avvika från undervisningen ?? Näämen konstigt då det är rajraj därinne och försök själv att läsa i den ljudnivån .
Så vi fick gå hem igen och ingen av oss förstod ingenting ..?
Jag kontaktade rektorns chef och frågade hur h*n fick göra så?
Rektorn fick visst ett nytt jobb mitt terminen sen . Och jag hörde att det var visst andra föräldrar som råkat i luven med denne!
Under vårterminen i åk 7 gjorde jag inge annat än att sitta på polisstationen.. Misshandel och Gud vet vad allt var . Och en del av hennes plågoandar var även utanför vårt hus .. Stod i trädgården och hotade med stryk .
All min fokus går åt att skydda henne, inget att försöka hjälpa med skolarbetet !
En kväll så har hon vart på en ishockeymatch och kliver av bussen ett par kvarter från vårt hem.
Hon möter 3 pojkar och en flicka som hon väl visste vilka det var ..pojkarna är mellan 15-17 år och flickan är 15 år..
Pojkarna slänger ner henne på marken, börjar spotta och sparka.. Flickan står bredvid och skrattar ..
Detta är bara en bråkdel av allt hon var med om..
Sommaren 2014 går hon inte utanför huset .. Hon är rädd.
Redan efter 2 dagar på höstterminen ifjol så ringer hysteriskt hem..
Jag tvingar henne att gå till skolan .
Kör dit henne varje dag och hämtar henne!
Läraren ringer hem efter 6 veckor och berättar att hon inte vart i skolan på några dagar ?? Jo det har hon för jag har kört dit henne!!
Konfronterar henne och hon bryter ihop .... Ser på min dotter som är ett vrak..
Nej du behöver inte gå dit .. Vi ordnar det här ..
Vi flyttar till Segeltorp och hon får börja skolan där i januari...
Vilken vändning .. Hon gick upp först av alla på morgonen, har full närvaro och hon börjar åter bli sitt gamla jag .
I mars kontaktar hennes ansvariga lärare mig och han är misstänksam ..
Hon verkar ha skriv och lässvårigheter , han vill påbörja en utredning för att vara säker .
Jag tycker att det är bra att dom uppmärksammar detta men nej jag tror inte det, men visst kolla kan man ju . Hon har ju egentligen bara missat massor i skolgången pga allt bråk ..
Tyvärr hann remissen till utredning inte komma igång före sommaren utan gjordes nu i augusti..
Och den visar att hon har dyslexi...
Jag blir lite förbannad även att man är lättad .. Hur kan det få gå 8 år och 2 skolor .. Den tredje skolan ser efter ett par veckor att nått är fel..
Jag tänkte inte heller på det förrän idag ..
Tack till denna skola ... Som nu ser till att hon får rätt undervisning och medel till att gå ut 9:an med bättre betyg..
......
Min sambo är övertygad om att han var finsk medborgare i sitt förra liv !!
Han tror sig förstå finska !!
Idag då höll han på att larva sig genom att prata på något finskt sätt när vi körde hemåt .
Julia låg dubbelvikt i baksätet och kiknar av skratt . Jag ler inte ens för det är så oerhört larvigt .
-Lilla gomman.. Äru surilainen? Säger han och ser ännu larvigare ut .
-Lägg av, snäser jag och blir ännu mer purken . Fasa.. Vuxna karln håller på som en barnunge !!! Julia dör av skratt ...
-Kan jaa få lite pussi, säger han på en ful finsk dialekt och lutar sig fram mot mitt ansikte med en pussmun!
Jag lutar mig bakåt och säger - då är det fel kroppsdel du glor på!! Mina ögon blickar neråt mot den kroppsdel "pussi" befinner sig!!
Från baksätet hörs ett jubel... Och ett kvävt -mamma, jag kissar på mig.. Hahahahaha!
Sambon förstår vad han just sagt och brister ut i skratt !! ( på svenska )
Jag skrattar inte .. Tycker det hela är skitlarvigt !!!
När dom väl lugnat ner sig då kommer nästa grej..
-du vet du vad det här är för låt ? Säger sambon och nynnar typ så här : nananammmmnananan rarararananana !!
Vad svarar man på något som man aldrig hört förr, lät mer som nått man bara hittar på?
Glor bara på den fåniga mannen bredvid mig .. Äru seriös ?
Han fortsätter nynnades på något som låter mer som ett gurglande..
-Jo .. Ett barnprogram fortsätter han !
-ja det ska väl vara "vilse i pannkakan" då, ser jag och önskar mig jättelångt bort . Tittar upp och undrar varför Han ovanför satte mig i en bil med två puckos !!
När jag kom hem från jobbet så deklarerar sambon att han gogglade på just det barnprogram och nej .. Det var inte det utan de måste vara nå annat och gurglade en liten snutt igen!! Suck...
Jag skiter verkligen i det barnprogrammet !!! Orka liksom..






Av Nanny B - 5 augusti 2015 23:11

Sommarväder ....
Äntligen kom det lite sol och några eller rätt många graders värme .
Varför köpte man en snygg bikini i våras ?? Bättre man inhandlat en kanot och ett par långkalsonger !!
På förmiddagen kom jag på att det är ju faktiskt tvättväder..
Tvätta, hänga ute och torka .. Och de luktar så gott ..
När den nya fina tvättmaskinen deklarerat att den var klar så gick jag ut och började hänga upp tvätten .
Femåringen gick förbi och sa att det fanns blåa stora moln på himlen fast dom va på andra sidan huset .
Tittade upp mot en klarblå himmel och undrade vad jag gav den ungen till frukost ? !
Hängde klart tvätten och kilade in för att sätta på en till maskin tvätt !
När jag kommer ut ifrån tvättstugan så hör jag ett åskmuller ...
Sekunden efter så var det en smärre monsun ute !!
Hmmm otippat va !!! ditt jävla sketaväder!!' Tänkte jag bara !!
10 min senare sken solen som aldrig förr och nu ännu varmare ... Härligt så lite regn ( hagel ) gjorde väl inge ..
Himlen var så blå så blå .. Svalor som flög högt. Jag hängde ut tvätt nr 2 .
Ingen ide att ta in tvätt nr 1 som fick hänga kvar droppandes ..
Och vad händer .... En normal sommardag hade det fortsatt vara varmt och skönt . Fåglarna joddlar i buskarna, barnen leker på gräsmattan . Grannarna fikar i sin trädgård och den perfekta idyllen ni vet !
Inte när det gäller sommar 2015! No Way ... Never ever hurru !!!!
Jag hinner lagom hälla min kopp kaffe för att gå ut på min balkong, där solstolen väntade....
Monsun igen!!
Jag blev inte ens förvånad .. Faktiskt!!
Räddade solstolen från att drunkna på balkongen och stängde dörren .
Får man skriva svordomar i bloggen ?? JA DET FÅR MAN!!
Så jag tänkte bara fittarsleväder... ( just då det enda fula ord jag kunde komma på då)
20min senare så var solen tillbaka och tvätten droppade ..
Sambon kommer då på att vi åker och badar !!!
Ungarna jublande och i ett hujj så var det armpuffar,handdukar och allt-man-kanske-måste-ha-med-sig inlastat i bilen..
Bada?? Seriöst ??
Min blick och ett frustande -hell no!!
Jag är Nordeuropas största badkruka och befattar mig inte med sötvatten som är brunt ( läs kallare än 25 grader)
Doppar lilltånagel och konstaterar att det är iskallt och jag kommer icke att överleva ett bad på dessa nordliga breddgrader ! Så jag valde att stanna hemma och mysa med den andra överlevande solstolen som stod under taket när monsunerna härjade !
Ajust det ... All nederbörd som rasat ner har ju bidragit till mördarsniglarnas framfart. Och dom arma slemhögarna har gått berserk på min plantering !!!
Så nu blev det krig när don började slicka på min psysalisplanta och mina penséer !! Nej nu jävlar ....
I halvtid leder jag ?
Psysalisplantan är offrad tyvärr men jag har decimerat äcklen med råge.. Får nog inte bort alla men dom ska få veta att spolarvätska dör man av... Och salt
Och att få huvudet bortklippt !!
Så...


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

klotterplanket


Ovido - Quiz & Flashcards